Tot 800 voor Christus werkten in Griekenland de asklepiaden, de priesterartsen vanuit dezelfde visie. Een van hen was Hippocrates die echter met deze asklepiadische geneeskunst brak door de ziekten op zichzelf te gaan bestuderen, los van het verband met het geheel. Er ontstond een tendens van symptoombestrijding in plaats van het leren over de ‘zin van ziek zijn’. De scheiding tussen de reguliere geneeskunst en de alternatieve geneeskunst werd daarmee een feit.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMP4YRe8gy7cyT0EjCmRZ-ZGTjyp9ksOMd8NYHaMV5tsq4EAPyxAFHphacxqjnplu43N71AFOfsPjQv6x_rGmCsiOfRsjmOUGhXLsbdhv-D0XsX7bV1VxGSK1PpItDB2WNbobtZwLjQ_I/s400/Stok.jpg)
Mijn staf van de taxus (bovenzijde)
De huidige artsen moeten hun beroepseed nog steeds op Hippocrates afleggen. Het symbool van huidige artsen is ook nog steeds de esculaap, met de naar boven gekronkelde slang. Dit symbool verwijst naar de zondeval van de mens in het paradijs, waardoor de mens zich op pijnlijke wijze bewust werd van zijn scheiding met het goddelijke. Toen begon de lijdensweg van de mens om de eenheid weer terug te vinden. De staf symboliseert de levensboom. De naar beneden gerichte slang maakt de mens ziek; hij symboliseert het aardse, het materiële. De naar boven gerichte slang wijst naar de hemel, het paradijs, naar de oorsprong; het is de beweging die de mens weer heel maakt. De slang is uitdrukking van eeuwige energie, die altijd stroomt. Geboorte is beweging, dood is beweging, beide veranderen levensvormen en als zodanig zijn ze één.
wie is er wel compleet in balans in deze wereld,een paar enkelen op deze wereld zijn
BeantwoordenVerwijderenin balans.Er zijn zo weinig referenties waarop
we kunnen terugvallen of herkennen.De meeste
van ons hebben dat inzicht niet