maandag 30 januari 2012

Dag dubbele espresso en melk is voor baby's


Het was er tijd voor. Tijd om te stoppen met een meer dan ongezonde gewoonte. Koffie. Oh wat heb ik het altijd lekker gevonden en wat keek ik toch altijd uit naar dat eerste bakkie pleur op de vroege ochtend. Een dubbele espresso leek altijd het enige te zijn om mijn 1.90 meter lange lichaam in de eerste versnelling te zetten. In de auto naar het werk, tijdens het uitlaten van de honden, wat altijd het gevaar met zich meebracht geen slok binnen te krijgen, omdat de jongste het soms voor elkaar kreeg met één flinke ruk de inhoud naast het kopje te tillen...een nieuwe bak was snel gezet. Overal waar ik maar kon was het koffie dat ik nuttigde en het liefst een dubbele espresso, heerlijk vond ik het. En nu is het voorbij! Al vier dagen mijd ik het zwarte goud en als vervanger is daar kruidenthee met honing en veel water voor in de plaats gekomen. Alsof je van een strak Italiaans maatpak naar een paar geiten wollen sokken gaat. De cultuurshock in mijn lichaam was even duidelijk voelbaar. Voelde wat onwennig aan die vreemde hoofdpijn en het rusteloze gevoel. Het 'afkicken' was blijkbaar in gang gezet en die wetenschap toverde een brede glimlach op mijn gezicht. Nu vier dagen later begint het al wat rustiger te worden in mijn lichaam, al begint die thee me nu toch ook wel te vervelen, maar ach het is warm en dus schenk ik snel nog een kop in en knijp nog maar eens flink in de honingflacon. Het is tenslotte ijskoud buiten. Ik omsluit de kop met mijn handen en voel de warmte optrekken tot aan mijn ellebogen. Ik sluit mijn ogen en laat in mijn gedachten het licht schijnen over mijn eet en drinkgewoontes. Die cola gaat er ook aan en ik begreep laatst dat al dat graan ook helemaal zo goed niet is, dus moeten we daar ook maar eens een prettig alternatief voor vinden. Sil, onze op één na kleinste drinkt vanaf zijn tweede geen melk meer. De rest van het gezin is het nuttigen van alle vormen van lactose er met de paplepel ingegoten, maar onze kleine man weigert het te drinken. Nee pap...melk is voor baby's!

1 opmerking: