Vriendelijkheid die niet rechtstreeks uit het hart komt, doet de persoonlijkheid geweld aan en is slecht voor de gezondheid. ‘Professionele glimlachers’ als winkelbedienden, stewards etc. worden door de Duitse professor in de psychologie Dieter Zapf gewaarschuwd: de obligate tandpastasmile zadelt u op met stress, hoge bloeddruk of cardiovasculaire problemen.
Vriendelijkheid is authentiek of ze is niet, dat is de bevinding van de Duitse professor Dieter Zapf, verbonden aan het departement organisatiepsychologie van de Johann Wolfgang Goethe universiteit van Frankfurt. Slecht nieuws dus voor de organisatoren van de voorbije ‘week van de goeiedag’ of andere initiatieven ter bevordering van de collectieve vervriendelijking. En toch, niet weinig beroepen vergen een specifieke emotionele vaardigheid die zelden in de jobomschrijving is terug te vinden: die van de vriendelijkheid en het vermogen om een dagtaak lang te glimlachen. Typische voorbeelden hiervan zijn winkel- en bankbedienden, kabinepersoneel van luchtvaartmaatschappijen, omroepers en presentatoren van televisiezenders, verpleegkundigen die aan hun vertrouwenwekkende glimlach ook nog de nodige empathie moeten koppelen, en u kunt er vast zelf ook nog een aantal bedenken.
De emotionele vaardigheid wordt als ‘quantité négligeable’ weggedrukt maar wie er even over nadenkt krijgt prompt pijn in de kaakspieren. Professor Zapf was eerder al betrokken bij het ontwerpen van instrumentarium om de emotionele aspecten van een job te meten. Onderzoek in dat grotendeels onontgonnen domein werd daarmee mogelijk, het onbehagen over geforceerde gevoelens werd nu door research aan de universiteit van Frankfurt bevestigd. Werknemers die professioneel glimlachen lopen het risico op psychologische problemen als stress en burn out. Ook het lichaam vertaalt de niet authentieke emoties in klachten als hoge bloeddruk en cardiovasculaire problemen. Wie beroepsmatig moet glimlachen dient regelmatig zijn werk te onderbreken om daarvan te recupereren, meent professor Zapf. Glimlachen als je er niet de behoefte toe voelt kost immers veel moeite, meent de psycholoog.
Waar andere mensen op tijd moeten relaxen, kunnen de professionele glimlachers de onderbreking beter gebruiken om hun echte gevoelens aan bod te laten komen. Boosheid, agressie, ongeduld, eigen verdriet of vreugde, laat de onderdrukte emoties even de vrije loop, adviseert Zapf. Vraag is, moet de werkgever behalve een koffiehoek nu ook een uithuilzeteltje, een trampoline en een squashzaal ter beschikking stellen van zijn smile-medewerkers?
bron: http://www.6minutes.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten