Posts tonen met het label moeder aarde. Alle posts tonen
Posts tonen met het label moeder aarde. Alle posts tonen

vrijdag 10 februari 2012

Wijsheid van de natuur: De natuur als coach


Na de succesvolle workshop de symboliek van bomen is er bij Andere Ogen een nieuwe workshop ontstaan; Wijsheid van de natuur: De natuur als coach.
Wij bieden een unieke ontdekkingsreis die je naast inzichten in jezelf, je ook de natuur weer leert waarderen in al haar schoonheid en haar boodschappen op de juiste manier leert interpreteren.
Iedere boom is anders en heeft een eigen karakter die weer een aspect van ons spiegelt. Voor oude culturen was het heel normaal contact te maken met de natuur. De bomen waren voor deze mensen intelligente en vriendelijke wezens die graag met hen communiceerden. Het contact met de natuur is door de jaren heen, voor vele vervreemd en op de achtergrond geraakt. Wij maken weer contact!
Ga mee op reis, waarbij bomen richting zullen gaan geven aan ons pad.
Laat je meestromen volgens de cyclus van de natuur.

lees meer

maandag 24 oktober 2011

De nieuwe levensenergie van moeder aarde


‘Nieuwe’ chakra’s ontwikkelen zich en hogere dimensies worden bereikbaar. De levensenergie van Gaia verandert en dit heeft zijn impact op ons, zowel fysiek als energetisch. De mate van deze doorwerking is verschillend van persoon tot persoon en onder andere afhankelijk van de levensstijl en aanleg. Doordat er meer energie door ons fysieke en energetische lichaam heen gaat, zijn er tal van ervaringen merkbaar. Met het aflopen van de Negende Mayagolf op 28 oktober 2011 en de komst van stargate-datum 11-11-11 zullen deze veranderingen alleen maar toenemen.

Fysieke veranderingen
Bekend is dat het elektromagnetische veld van de Aarde sterk aan het afnemen is. Dit is aangetoond met verschillende satellietfoto’s, onder andere van de NASA. De Amerikaanse onderzoekers Hofmann en Singer van de Universiteit van Wisconsin-Madison publiceerden hierover in het wetenschappelijke tijdschrift Science. Daarnaast neemt de basistrilling van de Aarde, de zogenaamde Schumann-resonantie van de Aarde, toe qua frequentie en intensiteit.
Het gehele fysieke lichaam past zich aan de hogere frequentie van de levensenergie van de Aarde aan (zenuwstelsel, endocrien hormonale systeem, spierstelsel, organen, DNA).
De meest opmerkelijke beïnvloeding die erg veel mensen hebben, is de duidelijke behoefte aan meer rust en slaap. Misschien is dit ook wel direct de meest helende zelfgenezende behoefte die ons lichaam ons aangeeft. Alsof zij ons wil zeggen: “Neem de tijd en de zielsrust om alle veranderingen tot je te laten komen.”
Tegelijkertijd klagen erg veel mensen over slaapproblemen. Zowel moeilijk inslapen als te vroeg wakker worden. Andere veel voorkomende ervaringen zijn plotse stekende hoofdpijnen, met name vaak ook bij het wakker worden. Het terugkomen vanuit de andere dimensie die we in onze slaap bezoeken vergt blijkbaar de nodige moeite.
Ook spierkrampen in de benen en de nek komen veel vaker voor. Deze spierkrampen nodigen uit tot meer bewegen en fysieke arbeid (lopen, zwemmen) en veel water drinken. Temperatuurwisselingen in het lichaam zijn ook vaak merkbaar. Bijvoorbeeld in de vorm van warmteflushes, met name ook in de nacht. Opvallend is verder de toename van de psychische en emotionele labiliteit bij veel mensen. Passend hierbij is de toename van psychiatrische crisissituaties de laatste jaren.
Merkwaardig is ook de enorme toename van het aantal mensen met kanker de laatste jaren. Er is een duidelijke grote toename merkbaar vanaf 2008 die alleen maar lijkt door te zetten. De wetenschap staat voor een raadsel. Diverse media publiceerden er al over. De verhoogde frequentie versnelt blijkbaar ook maligne fysieke processen in de materie, wat ook te zien zou kunnen zijn als een zuiveringsproces.

Energetische veranderingen
De energetische veranderingen op Aarde hebben hun doorwerking op ons energetische lichaam. Het maakt onder andere dat naast de zeven hoofdchakra’s, een aantal extra chakra’s een sterke doorwerking op ons krijgen. Het gevolg is een vergroting van ons bewustzijn.
Er stroomt meer energie door onze lichamen waardoor ‘oude’ chakra’s in ons systeem ontwaken. Er is hierdoor een uitbreiding van de hoofdchakra’s in ons systeem. Het zijn met name die chakra’s waar in oeroude tijden ook veel mee gewerkt werd (Egypte, Atlantische periode).
De ontwikkeling van de middenrif-chakra, ter plaatse van de peesplaat tussen de buikholte en de borstkas, middenrif of diafragma geheten, zorgt voor meer kracht. Meer kracht op fysiek, emotioneel en spiritueel niveau. De thymus-chakra, ter plaatse van de thymusklier achter het borstbeen, versterkt onze liefde voor het leven en voor onszelf. Het geeft de ervaring van een koesterende lichtenergie. Het voedt ons met de oude lichtenergie van de tijd van Achnaton. De steen die het versterkt is karneool.
De hypofyse-chakra, ter plaatse van de hypofyse in het hoofd, maakt dat je meer inzicht krijgt in wie jij wezenlijk bent. De bron der dromen, de chakra die onderaan je achterhoofd gelegen is, laat de dromen vanuit je ziel helder tot je komen. En de epifyse-chakra, in het midden van je hoofd ter plaatse van de pijnappelklier of epifyse, werkt als een magneet, als een antenne, door op de kosmos. Via je innerlijk weten trekt het die trillingen aan die je helpen met jezelf in verbinding te komen en jezelf waar te maken. De steen die het versterkt is magnetiet.
Naast deze oude ‘Egyptische’ chakra’s zijn ook de sterren boven je hoofd, zoals de achtste en negende chakra, gemakkelijker te ervaren. De ervaring van de energie van deze centra geeft een diep gevoel van liefde, dat voorbij gaat aan je lichaam en persoon. Een universele energie is er door te ervaren waarbij er intimiteit is zonder persoonlijk verlangen. Een gevoel van oneindige verbondenheid en vrijheid.

Nieuwe tijd
De nieuwe levensenergie van de Aarde opent als het ware een poort voor contact met de hogere dimensies en alle wezens die daarin aanwezig zijn. Het geheel gaat gepaard met een fors scala van fysieke en energetische veranderingen.
Je eigen hart is de beste en meest veilige plaats om te zijn gedurende al deze veranderingsprocessen. Liefde brengt je persoon in verbinding met je ziel. En dit is de optimale context om ons zelfgenezende vermogen, dat in ieder van ons aanwezig is, tot uiting te laten komen en ons te laten helpen bij onze overgang c.q. ascentie.
Richard Hoofs, huisarts

donderdag 30 juni 2011

Bomen: hun symboliek en helende energie

Bomen zijn al lang een multi-dimensionale werkelijkheid in het sjamanisme.

Inheemse Amerikanen noemen bomen "Het Permanente volk''. Hoewel bomen immobiel zijn, zijn bomen levend en bewust en geworteld in hun bestaan. Ze worden gezien als een schakel tussen Hemel en Aarde en fungeren als hoeders van het milieu.

Het Keltische sjamanisme maakt gebruik van het concept van de Boom des Levens, de "Axis Mundi", als een verbindende schakel tussen alle werelden. De wortels symboliseren de onderwereld, ons onderbewustzijn. De wortels zijn geworteld in de aarde met toegang tot de diepste lagen van het onderbewuste, waar verborgen potentieel ligt. De takken en bladeren symboliseren de Hoogste Wereld, het hoger bewustzijn of "Plaats van Creativiteit '. De stam van de boom staat voor de Midden-Wereld, de bewuste geest en de "Plaats van Manifestatie". Dit is waar het potentieel creativiteit ontmoet en onze dromen in de dagelijkse wereld werkelijkheid worden.

Bomen en energie

De waarde van bomen voor onze ecologische gezondheid blijkt in de huidige wereld. Veel mensen vinden bomen de bewakers van de ecologie. Hun wortels verankeren zich in de bodem en helpen bij het voorkomen van aardverschuivingen. Bladeren en takken vormen een luifel boven de rivieren. Koelen het water tot een bewoonbaar niveau voor vis. Door middel van fotosynthese, vangen bomen kooldioxide uit de lucht, voedingsstoffen uit de aarde en energie van de zon om zuurstof te produceren. Dit alles maakt dat de atmosfeer van de aarde beter in staat is om gezond leven te ondersteunen.

Lopende studies hebben aangetoond dat populieren in staat zijn gevaarlijke chemicaliën te verwijderen uit de bodem. In dit proces worden schadelijke chemicaliën geabsorbeerd door het wortelstelsel en vervolgens losgelaten in een minder schadelijke vorm door de bladeren. Wanneer de populieren hun hoogtepunt in groei hebben bereikt, worden ze geoogst om papier van te maken. Zo draagt de boom bij aan een schoner en gezonder milieu en verstrekt het bruikbare grondstoffen om de industrie te ondersteunen.

zondag 1 mei 2011

Pachamama; de moeder die alle leven verwekt


Pachamama (Mama Pacha) is de Peruaanse Inca naam voor Moeder Aarde. Ze dateert eigenlijk terug van de pre-Inca tijd en wordt beschouwd als de meest vereerde godin in de Andes. Ze wordt beschouwd als de Moeder die al het leven verwekt. Ze houdt toezicht op het planten en het oogsten en is verantwoordelijk voor het welzijn van de planten en dieren. Ze wordt ook wel gezien als de grote draak die het Andes-gebergte vertegenwoordigt. Er wordt gezegd dat ze onder de bergen slaapt, wat ertoe kan leiden dat ze de aarde laat schudden als de mensheid niet nakomt goed voor haar te zorgen. De mensen uit de Andes geloven dat de recente clusters van aardbevingen in het gebied het resultaat zijn van het negeren van Moeder Aarde door de mensheid.

Pachamama is verbonden met haar man, Inti, de zonnegod van de oude Inca's, Mama Cocha, de zeegodin, en de storm kreeg Illampu. Samen vormen ze een integratie van alle vier de elementen. Ze wordt nog steeds vereerd in de Zuid-Amerikaanse landen waar de vruchten van de aarde, voedsel uit verschillende regio's, aan haar worden aangeboden. Ze herinnert ons vandaag de dag aan de noodzaak om de macht van de Aarde en het incidentele onvoorspelbare karakter van haar elementen te erkennen.

Tijd doorbrengen in de openlucht kan effect op ons hebben in een zeer diepgaande manier. Her-verbinden met Moeder Aarde, Pachamama, brengt ons terug in contact met de wilde kant diep in ons. Dit is de bron van onze intuïtie, onze energie, onze creativiteit en onze dromen ... onze rusteloze verlangen om volledig te worden.

donderdag 3 maart 2011

Even voorstellen...Bo



Vandaag 3-3-2011 is om 07.41 ons vierde zoontje geboren en graag stellen we hem even kort aan iedereen voor. Zijn naam is Bo en Bo is een halve meter lang en weegt 3120 gram.

dinsdag 8 februari 2011

De Do`s en Don`ts van Meditatie


Veel mensen stoppen na een tijdje met mediteren, omdat ze niet op de juiste manier starten. Ze kiezen de verkeerde cursus, lezen het verkeerde boek, spreken met de verkeerde mensen, zitten ongemakkelijk of zien het zelfs als een verplichting.

Men moet niet vergeten dat meditatie een oude praktijk is en altijd gunstig is gebleken voor degenen die het op een juiste manier beoefent. De ervaring leert dat als je met regelmaat mediteert, u zeker significante veranderingen in uw gezondheid en het leven in zijn totaal zal zien.

Hier is een lijst van de voorzorgsmaatregelen die men in gedachten kan houden om het maximale resultaat uit een meditatie te krijgen.

De Do `s van mediteren:
1. Experimenteer in het begin om er achter te komen welke houdingen en technieken voor u het beste werken.
2. Begin met een cursus waar je kunt leren mediteren onder deskundige begeleiding.
3. Als je een lichte pijn of een lichte irritatie voelt, of als je in een slecht humeur bent, neem niet direct een medicijn, maar eerst probeer eerst je favoriete Meditatie.
4. Draag altijd comfortabele kleding.
5. Maak altijd een vast patroon in je meditatie oefeningen.
6. Ontdek hoe het voelt vroeg in de ochtend, op een lege maag en in perfecte rustgevende omstandigheden te mediteren.
7. Speel een Meditatie CD, die zal uw Meditatie, zeker in het begin, nog aangenamer maken.
8. Evalueer uw vooruitgang zo weinig mogelijk.
9. Verander je Meditatie techniek na een tijdje.
10. Ga rechtop zitten, al dan niet met de steun van een kussen of de achterkant van een stoel (als je echt moet).
11. Bepaal van tevoren hoe lang je gaat mediteren.
12. Kijk naar alles vanuit het gezichtspunt van een beginner.
13. Ga altijd met de stroom mee.
14. Begin je meditatie met je wat uit te rekken of een ademhaling "warming up" oefening.
15. Oordeel niet. Accepteer en laat de dingen gaan.
16. Weet dat het beter is goed en diep te mediteren dan lang en slecht geconcentreerd.
17. Bekijk bijvoorbeeld passerende vliegtuigen en de auto van de buren
als een uitdaging in plaats van een verstoring.

Don'ts van mediteren:
Tijdens het mediteren moet men
1. NOOIT geobsedeerd zijn met meditatie.
2. NOOIT staan te popelen om verlichting te bereiken.
3. NOOIT mediteren na een zware maaltijd.
4. NOOIT boos op jezelf zijn als je een meditatie mist of overslaat.
5. NOOIT proberen te voorkomen dat je in slaap valt tijdens het mediteren.
6. NOOIT lang mediteren als je een beginner bent.
7. Geen heavy metal en rock muziek afspelen tijdens de meditatie.
8. NOOIT denken aan het krijgen van snelle resultaten.
9. NOOIT zitten in een pijnlijke en ongemakkelijke houding.
10. NOOIT mediteren terwijl je stoned of dronken bent.
11. Laat je niet irriteren door het lawaai van de buren, je papegaai of voorbijrazende auto's langs je raam.
12. Draag NOOIT ongemakkelijke kleding tijdens je meditatie.
13. NOOIT blokken of verstoppen van gedachten en/of emoties die je niet wilt tijdens een meditatie.
14. NOOIT bang zijn of in paniek raken als je dingen zoals duizeligheid, heftige emoties of andere reacties tijdens uw meditatie ervaart.

dinsdag 4 januari 2011

Mohawk Profetie van de zevende generatie

Naar aanleiding van de huidige ontwikkelingen in de Verenigde staten en in Zweden met betrekking tot het onverklaarbaar uit de lucht vallen van honderden vogels en grote vissterfte leek het mij een aardig idee te delen wat de Onkwehonwe hierover vertellen.

Volgens de profetie van de zevende generatie, zeven generaties na contact met de Europeanen, zouden de Onkwehonwe de dag zien dat de iepen zouden sterven. De profetie vertelt dat vreemde, vervormde en zonder de juiste ledematen dieren geboren zouden worden. Grote stenen monsters zouden het gezicht van de aarde openscheuren. De rivieren zouden branden. De lucht zou de ogen van de mens branden. Volgens de profetie van de zevende generatie van de Onkwehonwe zou het tijdstip komen, waarop de vogels uit de hemel zouden vallen, de vissen zouden sterven in het water en de schaamte van de mens zou groeien voor de manier waarop hij moeder Aarde, zijn verzorger, behandeld had .

Ten slotte zou volgens deze profetie, na zeven generaties van het leven in nauw contact met de Europeanen, de Onkwehonwe opstaan en eisen dat hun rechten en rentmeesterschap over de aarde worden gerespecteerd en hersteld.

Volgens de wijsheid van deze profetie, zouden op een dag mannen en vrouwen zich wenden tot de Onkwehonwe voor zowel leiding en begeleiding. Het is aan de huidige generatie van de jeugd van de Kanienkehaka om leiderschap en voorbeeld geven aan allen die hebben gefaald. De kinderen van de Kanienkehaka zijn de zevende generatie.

maandag 13 december 2010

Dringend advies: Draag bergkristal


Kiehsa - Little Grandmothers - Dringende advies om NU bergkristal te gaan dragen

Moeder Aarde wordt wakker. Er staat veel te gebeuren de komende dagen...en we moeten samenkomen in Liefde tot Gaia, onze geliefde Moeder. Dit is belangrijk lieve familie en ik zal hier binnenkort uitgebreid over schrijven maar alsjeblieft, neem voor jezelf een stuk kwartskristal en draag het om je nek. DIT is het moment om onszelf te opnieuw te verbinden met Moeder Aarde.

Een klein stuk bergkristal aan een simpel leren touwtje, het hoeft niet groot te zijn, het mag klein zijn. Doe het om je nek… doe het bij je kinderen hun nek….bij je geliefden. De energie van Moeder zal worden teruggenomen door de mensen via de kristallen; haar hart en haar link tot onze energie zal worden vernieuwd. Dit is belangrijker dan ik hier nu kan uitleggen…maar doe het alsjeblieft mijn familie… en draag het dag en nacht. Er zal meer worden uitgelegd op een later tijdstip…maar we moeten dit NU doen, en niet later. Kom samen en draag wederom de kristallen die ons samenbrengen met de Moeder Energie van onze planeet.

Voordat je de kristal om je nek doet, houd het in je hand en bid met heel je hart…al je goedheid, alles van je grote IK BEN om ons, het menselijk ras, in liefde te verbinden met de kristallen van Moeder Aarde en Haar liefde, haar intenties en haar bewustzijn! Draag een stukje van onze heilige moeder om je nek zodat, op het moment dat de kristallen tot leven worden gewekt op Aarde, deze energie zich met jou zal verbinden…en wij zullen worden verbonden zoals we dat eens waren in de tijd van Atlantis. Toen Moeder Aarde en haar kinderen EEN waren.

Verspreid deze informatie alsjeblieft onder hen die je lief hebt. Laat ieder lid van de Tribe of Many Colors mijn woorden horen en verbind je met elkaar en met Moeder met een klein stukje kwarts…

Een helder bergkristal…gewoon heldere kwarts…en ja, stuur deze informatie alsjeblieft door….de kinderen van de mens zullen zich opnieuw herinneren wie ze zijn en ze zullen opstaan om hun moeder en zichzelf te verdedigen in Liefde. We zijn degenen waar we op gewacht hebben en het is nu aan ons om ons te herenigen met Moeder Gaya. Laat onze harten kloppen als één. Heldere kwarts is wat we nodig hebben.


Kiesha Crowther - Little Grandmother - December 9, 2010

donderdag 4 november 2010

De 9 chakra's van de Munay Ki (deel 1)


Volgens de opvattingen van de Hopi-indianen 'is de mens volmaakt geschapen naar het beeld van zijn schepper'. In The Book of the Hopi vermeldt Frank Waters de overtuiging dat 'het levende lichaam van de mens en het levende lichaam van de aarde op dezelfde manier waren samengesteld. Door beiden liep een spil, waarbij de spil van de mens de ruggengraat is, die het evenwicht van zijn bewegingen en zijn functies beheerst. Langs deze spil bevonden zich een aantal trillingscentra die het oergeluid van het leven door het universum weerkaatsten. Verwijzingen naar de chakra's worden gevonden bij de Hopi's, de Inca's en de Maya's, evenals bij vele andere inheemse culturen over de hele wereld. De beschrijvingen van de chakra's waarmee we het meest vertrouwd zijn, komen van yoga. De yogascholen leren dat de chakra's het speelterrein zijn van de menselijke verlangens. Elk energiecentrum symboliseert de genoegens en de pijnen die ons aan karma gebonden houden. Zo wijst de eerste chakra op onze gehechtheid aan de materiële wereld, en vertegenwoordigt de tweede seksuele genietingen. Yoga is een pad van deugd en zuiverheid. Bij yoga moet men de verlokkingen van de zinnen overwinnen om het transcendente te vinden. Yoga is Sanskriet voor 'samengaan', in de zin van 'verenigen wat gescheiden is'. Lichaam en ziel worden herenigd; het wereldse en het goddelijke worden één. De sjamanen in Amerika leven daarentegen in een wereld waarin de schepper niet losstaat van de schepping, de hemel niet gescheiden is van de aarde en waarin geest en materie elkaar voeden. De sjamaan gelooft niet in een scheiding tussen lichaam en geest, of tussen de zichtbare wereld van vormen en de onzichtbare wereld van energie. Er valt niets te transcenderen en er hoeft niets verenigd te worden. Hij scheidt zich niet van zijn verlangens of van zijn verlichting. waar sommige yogascholen zeggen dat je niet je lichaam bent, zegt de sjamaan dat je juist wel je lichaam bent, en nog veel meer. Hij weet dat de zichtbare en de onzichtbare wereld in elkaar overvloeien. De reden dat wij de oosterse opvatting van de chakra's zo gemakkelijk hebben aanvaard, is dat deze past in onze mythe van de verbanning uit het paradijs. Wij zijn eraan gewend te denken dat we van de natuur gescheiden zijn. De ziel mag dan wel in het lichaam huizen, maar hij is er volledig van gescheiden. Westerse filosofen noemen dit de scheiding tussen lichaam en geest. Veel hindoescholen, waaronder tantra en advaita, gaan ervan uit dat er geen scheiding is tussen lichaam en geest, en dat we immanent verbonden zijn met de natuur. Deze twee grote theologische opvattingen bestaan al duizenden jaren naast elkaar, en niet altijd vreedzaam. De eerste stelt dat materie en geest gescheiden zijn. De geest mag dan wel de materie hebben geschapen, maar hij verblijft er niet in. Deze denkrichting ontwikkelde de religies van de hemelse godheid: geloofsovertuigingen waarin er een hemelse schepper is, die mannelijk is en losstaat van de schepping bijvoorbeeld Zeus of Jahweh. De tweede opvatting stelt dat alle materie een manifestatie van de geest is en bezield wordt door de geest. Deze denkrichting steunt de religies van de vrouwelijke, aardse godheid; deze hebben een vrouwelijke schepper, wier aanwezigheid in heel haar schepping doordringt (bijvoorbeeld Hera, Inanna of Pachamama). Sjamanen stammen uit de tweede denkrichting. De meest volleerde meesters overstijgen de beperkingen van hun eigen geloof en beseffen dat beide richingen deel uitmaken van een groter geheel.

De chakra's vertegenwoordigen elementaire menselijke eigenschappen. In plaats van onze instinctieve verlangens en hartstochten te onderdrukken scherpt de sjamaan ze aan tot fijn afgestemde instrumenten. Volgens mij is angst het zaad van het mededogen. Genees de angst en het mededogen ontbloeit. Het instinctieve zelf moet niet de vijand worden. Woede, hebzucht en begeerte zijn verborgen hulpbronnen die kunnen worden getransformeerd tot liefde, helderheid, wijsheid en moed. Alles in de natuur is heilig, en elke chakra bevat het zaad van onze verlichting en van wie we worden. Waar we ook zijn geboren, we hebben allemaal een skelet met een exact aantal beenderen. Op dezelfde wijze hebben we allen de verlichte anatomie gemeen, die de chakra's en de acupunctuurmeridianen omvat. De chakra's zijn rondwentelende schijven energie. Het woord chakra betekent 'wiel' in het Sanskriet. Ze draaien op zo'n zeven tot tien centimeter vanaf het lichaam rond en zijn verbonden met onze ruggengraat en ons centrale zenuwstelsel. De chakra's vormen een direct toevoerkanaal naar het neurale netwerk van de mens. Ze draaien in de richting van de wijzers van de klok, dezelfde richting waarin de spiraalnevels van de melkweg draaien.
Elke chakra heeft een unieke frequentie die we waarnemen als een van de zeven kleuren van de regenboog. De chakra's van een pasgeboren kind tonen hun zuivere kleur, van rood in de eerste chakra tot paars in de zevende. Als we ouder worden, worden de kleuren in de chakra's dof. De trauma's en verliezen in ons leven laten hun giftige resten achter. Het slib dat aan een chakra kleeft, maakt dat deze niet meer in zijn zuivere frequentie kan trillen, waardoor de fysieke veroudering wordt versneld. Wanneer een sjamaan zijn genezingsproces voltooit, worden zijn chakra's schoon. Ze wentelen onbelemmerd en trillen weer met hun oorspronkelijke zuiverheid. De sjamanen uit het Amazonegebied geloven dat je, wanneer je al je chakra's reinigt, een 'regenbooglichaam' krijgt. Elk centrum trilt met zijn natuurlijke frequentie en je straalt de zeven kleuren van de regenboog uit. Volgens de overlevering kun je, wanneer je het regenbooglichaam krijgt, de reis voorbij de dood naar de spirituele wereld maken. Je kunt anderen bijstaan bij hun genezing, en je kunt bewust sterven omdat je de weg terug al kent.

De sjamanen van de wildernis zien de dood als een groot roofdier dat iedereen achtervolgt. Ze zeggen dat veel ziekten worden veroorzaakt door de dood die aan ons knaagt. Deze medicijnmensen geloven dat de dood (of levenloosheid, zoals ik het liever noem) ons stukje bij beetje opeist, tot we op een dag beseffen dat we meer dood dan levend zijn. Ik heb dat bij veel mensen zien gebeuren, en ik denk dat deze kwaal in de huidige westerse wereld welig tiert. Wanneer je chakra's schoon zijn, word je niet langer achtervolgd door de dood. Je wordt opgeëist door het leven, en daardoor kun je niet meer worden opgeëist door de dood. De vlag van het Inca-volk is de regenboog, die een heel bijzondere plek in hun mythologie inneemt. Je ziet hem ook nu nog op de huizen van Cusco wapperen.

Terwijl de beoefenaars van yoga zeven chakra's kennen, leert de Munay ki ons dat we negen chakra's hebben. Zeven ervan bevinden zich binnen het fysieke lichaam en twee erbuiten. Hij noemde de achtste chakra de wiracocha, hetgeen de naam is van de Schepper of de Grote Geest (het woord betekent 'heilige bron'). De achtste chakra bevindt zich binnen het lichtend energieveld. Hij zweeft boven het hoofd als een rondwentelende zon. Hij vormt onze band met de Grote Geest, de plaats waar God in ons huist. De civilizados (zowel de blanken als de Indio's) die hebben blootgestaan aan westerse opvattingen) hebben een doffe, roetkleurige zon als achtste chakra. 'Dat komt doordat de civilizados uit het paradijs verstoten zijn', vertelde een van hun medicijnvrouwen me. Merkwaardigerwijs betekent het Spaanse woord Indio's 'één met God'.

Voor Indio's die de westerse mythologie niet aanhangen, straalt de achtste chakra als een gouden schijf. We zien deze chakra afgebeeld als het licht dat Christus omgeeft, en als het vuur dat met Pinksteren neerdaalde op de apostelen, toen ze het geschenk van de Heilige Geest ontvingen. Wanneer we sterven, spreidt de achtste chakra zich uit tot een lichtende bol die de andere chakra's opneemt in een vat van licht. Na een periode van verzoening en loutering stelt de achtste chakra een nieuw lichaam samen, zoals hij steeds weer gedurende vele levens heeft gedaan. Hij brengt ons bij onze biologische ouders en naar het béste leven (niet het gemakkelijkste!) om de ervaringen op te doen die we nodig hebben voor onze spirituele groei. De emotioneel geladen en traumatische herinneringen aan onze vorige incarnatie worden in ons volgende lichaam overgebracht als sporen in ons lichtend energieveld. De voedingsbron van de achtste chakra is de negende chakra, de hogere geest.
De negende chakra bevindt zich buiten het lichtend energieveld en strekt zich door de hele kosmos uit. Dit is het hart van het universum, één met de Grote Geest. Mijn mentor was ervan overtuigd dat de achtste chakra de plaats is waar God in ons huist, en de negende chakra het deel van ons dat in de Schepper huist. De achtste chakra komt overeen met het christelijke idee van de ziel, die persoonlijk en eindig is. De negende chakra komt overeen met de Heilige Geest, die onpersoonlijk en oneindig is. De ziel is altijd de voornaamste zorg van de religie geweest, die zich bezighoudt met de redding van. Omdat de ziel persoonlijk is, lijkt hij autonoom te zijn. We gaan er vanuit dat we één kunnen zijn met de geest of ervan losgekoppeld zijn. De negende chakra is één met de hele schepping, oneindig en eeuwig, in tegenstelling tot de eindige, persoonlijke ziel. Ik zal naar dit centrum verwijzen als de achtste chakra, omdat het woord ziel zoveel verschillende bijbetekenissen voor ons heeft. De achtste chakra manifesteert zich binnen de tijd. De Egyptenaren noemden hem de Ka.
De negende chakra is aanwezig in het tijdloze nu, een punt zonder tijd, vrij van de geschiedenis. Hij is immanent en transcendent, gaat nooit dood en is nooit geboren. Bij de Egyptenaren heette hij de Khu. De chakra's zetten levensenergieën uit de natuur om.

Al onze energie komt uit vijf bronnen:
1 planten en dieren
2 water
3 lucht
4 zonlicht
5 biomagnetische energie (bekend als chi in het Oosten en als causay bij de Inca's).

Deze voedingsstoffen lopen uiteen van de meest materiële voeding, zoals dieren en planten, tot en met de meest efemere van zuiver licht en energie. Wij nemen plantaardig en dierlijk voedsel en water op via het spijsverteringskanaal, zuurstof via de longen, zonlicht via de huid en causay via de chakra's. De lichtende energieën circuleren door de chakra's zoals water en voedsel; de fysieke energieën stromen door ons lichaam. Wanneer ons spijsverteringskanaal verstopt raakt, kunnen we de voedingsstoffen niet opnemen. Op overeenkomstige wijze kunnen we, wanneer onze chakra's geblokkeerd zijn, de causay, die opgeslagen ligt in het lichtend energieveld, niet opnemen. De chakra's spreiden lichtdraden uit die zich uitstrekken buiten het lichaam en ons verbinden met bomen, rivieren, bossen en andere mensen. Onze chakra's zijn maar voor korte tijd aan ons lichaam gekoppeld. Na de dood trekken ze zich terug van het fysieke lichaam om zich in de achtste chakra te verenigen, en gaat onze reis in de onzichtbare wereld
verder.

AARDECHAKRA'S
De vijf onderste chakra's, van de basis tot en met de keel, worden voornamelijk door de aarde gevoed. Stel je een boom voor waarvan de wortels diep in de grond grijpen. De voedingsstoffen die hij onttrekt aan de aarde worden via de stam naar de hoogste takken gevoerd. Het zonlicht dat hij opneemt via de bladeren wordt omgezet in energie, die op haar beurt weer helemaal naar de wortels wordt overgebracht. De vier bovenste chakra's worden voornamelijk gevoed door de energieën van de zon, onze ster. De religies met een god in de hemel benadrukken de ontwik !reling van de bovenste chakra's en verwaarlozen min of meer de onderste. De beschavingen met een hemelse god perfectioneerden de technologie, de rede en de logica. De op de aarde en de godin georiënteerde religies leggen de nadruk op de lagere chakra's ten nadele van de bovenste. Deze beschavingen handhaafden een agrarische cultuur met weinig belangstelling voor de vooruitgang in westerse stijl, en omwikkelden zich op het gebied van de astronomie, de filosofie en de bouwkunst (de Chinezen vonden het buskruit uit, maar gebruikten dat alleen voor vuurwerk; er waren Europeanen voor nodig om het voor oorlogen te gebruiken). Ik ben van mening dat we in onze tijd zowel de gaven van de aardechakra's als die van de luchtchakra’s moeten ontwikkelen. Net als de organen in het lichaam vervult elke chakra een unieke taak. De eerste en tweede chakra nemen emotionele energieën op en zetten deze om in voedingsstoffen. Ze kunnen de energieën van fysiek een emotionele trauma's opnemen en deze veranderen in bronnen vankracht en licht. Zoals het spijsverteringssysteem voedingsstoffen onttrekt aan voedsel en de onverteerbare resten teruggeeft aan de aarde, zo geven de onderste chakra's de zware energieën die ze niet in brandstof kunnen omzetten, terug aan de aarde. Wanneer de eerste chakra het contact met de aarde verliest, kunnen de onderste centra hun emotionele afval niet kwijt. Er is geen afvoerkanaal. Dit afval wordt tot giftig slib, dat aan de wanden van een chakra kleeft en de rondwenteling daarvan vertraagt. Wanneer zich slib vormt in onze tweede chakra (waar de vecht-of-vluchtreactie huist) zien we de wereld als vijandig en agressief.
De chakra's van de zonnevlecht, het hart en de keel (de derde, vierde en vijfde) worden gevoed door de fijnere energieën van liefde, mededogen en empathie. Ze zijn niet toegerust om enigerlei vorm van emoties op te nemen. (We raken in de problemen wanneer we proberen zware emotionele problemen en gevoelens op te nemen met onze hartchakra - we krijgen emotionele hartkrampen). De luchtchakra's worden gevoed door de meest verfijnde spirituele energie.

vrijdag 24 september 2010

In de schoot van moeder aarde


Deze maand bestaat Andere Ogen één jaar. Een jaar waarin veel gebeurd is. Een jaar waarin we samen met cliënten heel veel mooie resultaten hebben behaald in de coaching, met magnetiseren en sjamanistische healingen. Ieder gesprek, schilderij, knutselproject, gedicht en behandeling hebben ook ons weer de nodige inzichten verschaft. We kijken dan ook dankbaar terug op een bevlogen, leerzaam en vooral liefdevol jaar. We koesteren het vertrouwen dat mensen in ons hebben gesteld en vanuit onvoorwaardelijke liefde voor moeder aarde en al wat op haar leeft, kunnen we niets anders doen dan dit mooie werk voortzetten.

Een waar kadootje
In een jaar kan er ook veel veranderen. Omdat we het belangrijk vinden ons werk in huiselijke sfeer te verzorgen, daar mensen zich daar het meest bij op hun gemak voelen is de van Andere Ogen een praktijk aan huis. Ik kan je zeggen dat dit behoorlijk wat vergt van onze organisatorische vermogens, daar we een gezin zijn met 3 kinderen. De energetische behandelingen verzorgde we tot voor kort in het onderhuis, lekker dicht bij moeder aarde, en het was dan ook een heerlijke ruimte voor behandelingen en meditaties. Doordat we deze zomer blij verrast werden met het geweldige feit dat Lenny zwanger is! Een waar kadootje, maar dat heeft wel wat gevolgen voor de kamerindeling in het huis. Het onderhuis moest plaats maken voor een kamer en in de tuin moest er een plek komen waar we zouden kunnen werken. Een tuinhuis was het eerste idee, maar om de vergunningen rompslomp te omzeilen en ons energetische werk meer kracht bij te zetten, kozen we voor een tipi. Met hulp van onze vrienden Rob en Larry werd er hard gewerkt om dit nieuwe project te realiseren. Zo werd er een zwevend terras gebouwd, werden de palen in Elspeet gehaald en werd de tent uit Amerika ingevlogen. Het moest zo authentiek mogelijk zijn. Inmiddels vinden de behandelingen, vuurceremonies en meditaties plaats in een originele Sioux Tipi in de tuin.



Een unieke ervaring
Mijn ervaring na een maand werken in de tipi is dat de behandelingen veel intenser ervaren worden en dat de energieën veel krachtiger en doelgerichter zijn. Ook de gewijde ruimte is veel stabieler, wat je werkelijk het idee geeft in de schoot van moeder aarde te zijn. Ik had veel gelezen over het werken in een tipi, maar had nooit verwacht dat het zó geborgen aanvoelt. Een werkelijk unieke ervaring.